රාජ්ය ප්රතිපත්ති ප්රකාශනය ‘2025 දැක්ම’ (Vision 2025) අනුව ශ්රී ලංකා රජය දැඩි ලෙස තරගකාරි වූ සමාජ වෙළෙඳපොළ ආර්ථික ප්රතිපත්තිවල පිටුබලය ලබමින් අප රට දැනුම් ආර්ථික කේන්ද්රයක් බවට පරිවර්තනය කිරීමේ කර්තව්යයට කැප වී සිටී. මෙම අනාගතවාදී ප්රයත්නයේදී ආර්ථිකයට සක්රිය දායකත්වයක් දැක්වීම උදෙසා තාරුණ්යය බලගන්වමින් කුසලතා පූර්ණ අධ්යාපනයකට දිශානත කිරීමේ අවශ්යතාව එකී ලේඛනයෙන් අවධාරණය කෙරේ. ඒ අනුව සැමට දහතුන් වසරක අධ්යාපනය ලැබීමට පහසුකම් සැපයීමත්, එමඟින් තෘතීයික අධ්යාපන ප්රවේශය වැඩි කිරීමත්, වෘත්තීය පුහුණුව සඳහා අවස්ථා පුළුල් කිරීමත් ආරම්භ කර ඇත.
අධ්යාපනය මඟින් සිදු විය යුත්තේ දරුවාගේ සහජ දක්ෂතා මතු කරගැනීමට ඉඩහසර සලසා දී ඒ සඳහා අවශ්ය පහසුකම් සැපයීම වුවද පවත්නා අධ්යාපන ක්රමයේ දැඩි ව්යූහගත ස්වභාවය සිසු අවශ්යතාවලට නොගැළපීම, ඉගෙනුම් ඉගැන්වීම් ක්රියාවලිය ආකර්ෂණීය නොවීම, තක්සේරුකරණ සහ ඇගයීම් ක්රමවේද ප්රායෝගිකත්වයෙන් තොර වූ තාවකාලිකව දැනුම පමණක් මැන බැලෙන ආකාරයෙන් පැවැතීම වැනි හේතු නිසා පළමු ශ්රේණියට ඇතුළත් වන ශ්රී ලාංකික දරුවන්ගෙන් විශාල ප්රතිශතයක් අපොස සාමාන්ය පෙළ විභාගයෙන් පසු වැඩ ලෝකයට පිවිසීමට අවැසි නිපුණතා ලබාගැනීමෙන් තොරව අධ්යාපන ප්රවාහයෙන් ඇදහැළෙති.
ඒ අනුව විවිධ ක්ෂේත්රවල දක්ෂතා, කුසලතා, නිර්මාණාත්මක හැකියා සහිත සිසුන්ට ඒ ඒ ක්ෂේත්රවලින් ඉදිරියට යෑමේ මං අවුරා ශාස්ත්රීය නැඹුරුවකට තල්ලු කර දැමීමේ අවසන් ප්රතිඵලය වී ඇත්තේ කිසිදු නිපුණතාවකින් සහ අනාගත අපේක්ෂාවකින් තොර ව ඔවුන් සමාජයට එක්වීමයි. මෙය ශ්රී ලංකාවේ සමාජ ආර්ථික අර්බුද රැසක් නිර්මාණය කිරීමට ද ඉවහල් වී ඇත. නූතන තාක්ෂණ විද්යාත්මක ලෝකය තුළ කාලයේ වේගය අභිභවා ගොඩනැගෙන විවිධ දැනුම් ක්ෂේත්ර සමග ඉතා ඉහල වැටුප් තල සහිත රැකියා රැසක් නිර්මාණය වී තිබුණ ද ඒ සඳහා පුහුණු ශ්රමිකයන් නොවීමද රටක් ලෙස ශ්රී ලංකාව මුහුණ දෙන තවත් විශාල ගැටලුවකි.
මෙම තත්ත්ව මනා සේ හඳුනා ගත් වර්තමාන රජය විවිධ දක්ෂතා, කුසලතා, හැකියා සහිතව සිටියද එය මතු කරගැනීමට ඉඩක් නොවීම නිසා ජ්යෙෂ්ඨ ද්විතීයික අධ්යාපනයට පිවිසීමට වරම් නොලැබ වසර 11ක අධ්යාපනයෙන් පසු පාසලෙන් ඉවත් වීමට නියමිත දරුවන් තවත් වසර දෙකක් පාසල තුළ රඳවාගෙන ඔවුන්ගේ දක්ෂතා, නිපුණතා ඔපමට්ටම් කර දේශීය හා ගෝලීය වශයෙන් විවර වී ඇති විවිධ වෘත්තීන් වෙත ළඟා වීම සඳහා මංපෙත් විවර කිරීමේ අරමුණින් 13 වසරක සහතික කරන ලද අඛණ්ඩ අධ්යාපන වැඩසටහන හඳුන්වා දී ඇත.
මේ අනුව වර්තමාන රජයේ 13 අවුරුදු අඛණ්ඩ අධ්යාපන යෝජනාව යටතේ සෑම ඉගෙනුම්ලාභියකුට ම අ.පො.ස. (සාමාන්ය පෙළ) විභාගයට පෙනී සිටීමෙන් පසු පද්ධතියෙන් ගිලිහී යාමෙන් තොර ව තම අධ්යයන කටයුතු 13 ශ්රේණියේ අවසානය දක්වා ම අඛණ්ඩ ව කරගෙන යෑමට ඉඩ සැලසේ.
මෙම 13 වසරක අඛණ්ඩ අධ්යාපන වැඩසටහන ඉගෙනුම්-ඉගැන්වීම් ක්රියාවලිය ආකර්ෂණීය වූත්, වැඩ-මිතුරු වූත්, වැඩ ලෝකයට පිවිසීමට ඇවැසි නිපුණතා අත්පත් කරගත හැකි වූත් ව්යායාමයක් බවට අනාගතවාදී පර්යාලෝකයකින් යුතු ව පත් කිරීම සඳහා ජ්යෙෂ්ඨ ද්විතීයික අධ්යාපන මට්ටමේදී ‘වෘත්තීය විෂය ධාරාව’ යනුවෙන් හැඳින්වෙන නව විෂය ධාරාවක් ජාතික අධ්යාපන ආයතනය විසින් හඳුන්වා දී ඇත. ව්යවහාරික විෂයයන් යනුවෙන් හැඳින්වෙන භාවිත වැඩ-මිතුරු විෂයයන් ඊට සංගතික ලෙස අන්තර්ගත කර ඇත.
දැයේ දරුවන්ගේ දක්ෂතාවලට ගැළපෙන විෂයමාලාවක් මඟින් වැඩ ලෝකයට උචිත පුහුණු ශ්රම බළකායක් බිහි කිරීමත්, මානව ප්රාග්ධනය බලගැන්වීමත් පරමාර්ථ කරගනිමින් හඳුන්වා දෙන වෘත්තීය විෂය ධාරාව මඟින් පහත දැක්වෙන අරමුණු ඉටු කරගැනීමට බලාපොරොත්තු වේ:
* යාවජීව ඉගෙනුමට හා ගෝලීය පුරවැසිභාවයේ වගකීම් දැරීමට සිසුන් මනාව සූදානම් කිරීම
* වෘත්තීය ළැදියා වැඩ ලෝකයට ගළපාගනිමින් වෘත්තීය ක්ෂේත්රවලට සූදානම් කිරීමේ විධික්රම ප්රවර්ධනය
* ඵලදායි හා නිර්මාණ පාදක දැනුම් ආර්ථිකයකට සක්රිය ලෙස දායක වනු පිණිස දේශීය ව්යංගිත දැනුම තරුණ ශක්යතා ශක්තිමත් කිරීමේ උත්ප්රේරකයක් ලෙස භාවිත කිරීම
* පාරිසරික වශයෙන් ප්රබල තිරසර සංවර්ධන ප්රවර්ධනයට උපකාරි වීම
* දුප්පත්කම පිටුදැකීම සුසාධ්ය කිරීම
* ශාස්ත්රීය දැනුම හා ප්රයෝජ්ය යථාර්ථ අතර ඇති පරතරය අඩු කරමින්, ජීවිතය සඳහා අධ්යාපනය සම්බන්ධ ඉගෙනුම්ලාභියාගේ දැනුවත් බව වර්ධනය
වෘත්තීය විෂය ධාරාව පහත දැක්වෙන පරිදි ප්රධාන සංරචක තුනකින් සමන්විතය:
1. සාමාන්ය සංරචකය
2. ව්යවහාරික/ වෘත්තීය විෂය සංරචකය සහ
3. කර්මාන්ත ඇසුරෙන් ප්රායෝගි ක ක්ෂේත්ර පුහුණුව
1. සාමාන්ය සංරචකය
වසර 11ක් පුරා සාමාන්ය පොදු විෂයමාලාවක් හදාරන සිසුන් වෘත්තීය නිපුණතා අත්පත් කරගැනීමට පෙර ඔවුන්ගේ මෘදු කුසලතා සංවර්ධනය කිරීමත්, ව්යවහාරික/ වෘත්තීය විෂය හැදෑරීම සඳහා දිශාභිමුඛ කිරීමත් අරමුණු කරගෙන පහත දැක්වෙන ක්ෂේත්ර ඔස්සේ පොදු කුසලතා අත්පත් කරගැනීම සඳහා මොඩියුල ඇසුරෙන් සාමාන්ය සංරචකය ක්රියාත්මක කෙරේ.
* පළමුවන බස: සිංහල/
දෙමළ සන්නිවේදන කුසලතා
* ව්යාපාර ඉංග්රීසි හා සන්නිවේදන කුසලතා
* සෞන්දර්යාත්මක රසවින්දන කුසලතා
* තොරතුරු හා පරිගණක තාක්ෂණ කුසලතා
* පුරවැසිභාවය ආශ්රිත කුසලතා
* සමාජ යහපැවැත්ම උදෙසා සෞඛ්ය හා
ජීවන කුසලතා
* ව්යවසායකත්ව කුසලතා
* වෘත්තීය මාර්ගෝපදේශය
* විෂය බාහිර: ක්රීඩා, සමිති/ සමාගම් ආදි
2. ව්යවහාරික වෘත්තීය විෂය සංරචකය
විවිධ ක්ෂේත්ර ඔස්සේ වැඩ ලෝකයට පිවිසීම සඳහා අවශ්ය භාවාත්මක දැනුම හා නිපුණතා අත්පත් කරගත හැකි වන පරිදි පහත දැක්වෙන විෂය ක්ෂේත්ර 7ට අදාළව ව්යවහාරික විෂය 26ක් නිර්මාණය කර ඇත:
* සෞඛ්ය හා සමාජ සේවා:
1. ළමා මනෝ විද්යාව හා ආරක්ෂණය
2. සෞඛ්යය හා සමාජ ආරක්ෂණය
3. ශාරීරික අධ්යාපනය හා ක්රීඩා
* සමාජ-සංස්කෘතික අධ්යයන:
4. ප්රාසංගික කලා
5. කාර්යසිද්ධි කළමනාකරණය
6. ශිල්ප කලා
* නිර්මාණකරණය:
7. අභ්යන්තර නිර්මාණකරණය
8. විලාසිතා නිර්මාණකරණය
9. ග්රැෆික් නිර්මාණකරණය
10. කලාව හා පිරිසැලසුම්කරණය
11. වෙබ් නිර්මාණකරණය
12. භූ දර්ශන නිර්මාණකරණය
කෘෂි හා ආහාර තාක්ෂණවේදය:
13. ව්යවහාරික උද්යාන විද්යා තාක්ෂණ
අධ්යයනය
14. පශු සම්පත් නිෂ්පාදන තාක්ෂණ අධ්යයනය
15. ආහාර නිෂ්පාදන තාක්ෂණ අධ්යයනය
16. ජලජ සම්පත් තාක්ෂණ අධ්යයනය
17. වැවිලි භා්ෙග නිෂ්පාදන තාක්ෂණ අධ්යයනය
* තාක්ෂණික අධ්යයන:
18. ඉදිකිරීම් තාක්ෂණ අධ්යයනය
19. ස්වයංචල තාක්ෂණ අධ්යයනය
20. විදුලිය හා ඉලෙක්ට්රොනික තාක්ෂණ
අධ්යයනය
21. පේෂකර්ම හා ඇඟලුම් තාක්ෂණ
අධ්යයනය
22. ලෝහ පිරිසැකසුම් තාක්ෂණ අධ්යයනය
23. ඇලුමිනියම් පිරිසැකසුම් තාක්ෂණ
අධ්යයනය
24. මෘදුකාංග සංවර්ධනය
* සංචරණය හා ආගන්තුක සත්කාරය:
25. සංචරණය හා ආගන්තුක සත්කාරය
* පරිසරය ආශ්රිත අධ්යයන:
26. පාරිසරික අධ්යයන
ඉහත සඳහන් කරන ලද ව්යවහාරික විෂය ක්රියාත්මක කරනු ලබන්නේ මොඩියුල තුනක් ඇසුරෙනි. එනම්,
* හඳුන්වා දීමේ මොඩියුලය
* අතරමැදි මොඩියුලය
* උසස් මොඩියුලය
3. කර්මාන්ත ඇසුරෙන් ක්ෂේත්ර පුහුණුව
ශිෂ්යයන් විසින් තෝරාගනු ලබන ප්රධාන ව්යවහාරික විෂයයට අදාළව කර්මාන්ත ඇසුරෙන් සිදු කෙරෙන කාර්යානුබද්ධ පුහුණුව මේ සංරචකයට ඇතුළත් වේ.
වෘත්තීය විෂයමාලාව ක්රියාත්මක කිරීම
- 12 ශ්රේණිය
12 ශ්රේණියේ පළමුවන වාරය තුළ පොදු කුසලතා මොඩියුල ඇසුරෙන් සාමාන්ය සංරචකය ක්රියාත්මක කෙරෙන අතර ඒ සඳහා පැය 360ක කාලයක් වෙන් කර ඇත. අනතුරුව හඳුන්වා දී ඇති ව්යවහාරික විෂය 26න් 3ක් තෝරාගෙන අවට ප්රදේශවල පුහුණු, කුසලතා පූර්ණ මානව සම්පත් හා පාසලේදී ප්රයෝජ්ය දැනුවත් බවද සමග ව්යවහාරික විෂයවල දැනුම හා ප්රායෝගික පදනම ඇති කිරීම සඳහා 12 ශ්රේණියේ දෙවන හා තුන්වන වාරවලදී පිළිවෙළින් හඳුන්වා දීමේ හා අතරමැදි මොඩියුල ප්රායෝගික ක්රියාකාරකම් ඇසුරෙන් ක්රියාත්මක කෙරේ. මේ අනුව තනිව හෝ කණ්ඩායමක් ලෙස ප්රායෝගික ක්රියාකාරකම්වල යෙදීමෙන් තම න්යායික දැනුම් පදනම සැබෑ ජීවිතයේදී භාවිතයට ගැනීම සම්බන්ධ අත්දැකීම් ලැබීමට සිසුන්ට ඉඩ සැලසේ.
වෘත්තීය විෂයමාලාව ක්රියාත්මක කිරීම -
13 ශ්රේණිය
13 ශ්රේණිය පළමුවන සහ දෙවන වාර තුළ සිසුන් විසින් තෝරාගන්නා ලද විෂය තුනෙන් එක් විෂයයකට අදාළව උසස් මොඩියුලය ඉගෙනීමටත් කර්මාන්ත ආශ්රිතව ක්ෂේත්ර පුහුණුව ලබාගැනීමටත් සිසුන්ට අවස්ථාව ලැබේ. මෙහිදී සිසුන් විසින් තමන් වාසය කරන ප්රදේශයේ පවත්නා, තමන් විසින් තෝරාගන්නා ලද ප්රධාන ව්යවහාරික විෂයයට ගැළපෙන නවීන මෙන්ම සාම්ප්රදායික කර්මාන්ත, පාසලේ අනුග්රහය මත තෝරාගනු ඇත. 13 වසර තුන්වන වාරයේදී කර්මාන්ත ඇසුරෙන් ලබන ක්ෂේත්ර පුහුණුවේදී තමන් විසින් අත්පත් කරගත් න්යායික දැනුම හා නිපුණතා ඇසුරෙන් නිපැයුම් පදනම් කරගත් ව්යාපෘති කාර්යයක් සමඟ වෘත්තීය නිපුණතා අත්පත් කරගැනීමට අවස්ථාව සලසා ඇත.
තක්සේරුකරණය හා ඇගයීම
ඉගෙනුම්ලාභීන් පිළිබඳ තක්සේරුකරණය හා ඇගයීම සම්ප්රදායික රටාවලින් වෙනස් වූ වෘත්තීය අධ්යාපන ප්රමිතිවලට අනුකූල ප්රායෝගික සංරචක අඩංගු නවීන ක්රමවේද අනුගමනය කරමින් සිදු කෙරේ. ඒ අනුව එක් එක් ශිෂ්යයාගේ ප්රගතිය අඛණ්ඩව විමසනු පිණිස වාර්තාකරණ යන්ත්රණයක් සහිතව මනාව ව්යූහගත කරන ලද කාර්යසාධන ගොනු ආශ්රිතව පාසල් පාදක සහ කර්මාන්තශාලා පාදක වූ සම්භවන තක්සේරුකරණ ක්රමයක් ක්රියාත්මක කෙරෙන අතර, එය අවසන් ඇගයුමට යොදාගැනීම සඳහා විධිමත් පරිදි වාර්තාකරණය සිදු වේ.
දෙවසරක අධ්යාපනය අවසානයේ 12 හා 13 ශ්රේණිවල ප්රායෝගික ඉගෙනුමට අදාළව කර්මාන්ත ඇසුරෙන් ලබාගත් වෘත්තීය පුහුණුවේදී ලත් අත්දැකීම් මත ව්යාපෘති වාර්තාවක් සකස් කිරීම සහ සම්පිණ්ඩිත ඇගයීමකට සිසුන් පෙනී සිටීමට නියමිත අතර, කාර්යසාධන ගොනු ආශ්රිත සම්භවන තක්සේරුකරණ වාර්තා සම්පිණ්ඩිත ඇගයීම සමඟ ඒකාබද්ධ කර සහතිකකරණයට යොමු කෙරේ.
වෘත්තීය විෂය ධාරාවෙන් නිසි පරිදි සුදුසුකම් ලබන සිසුන්ට අධ්යාපන අමාත්යාංශය විසින් උසස් වෘත්තීය අධ්යාපන සහතිකය ප්රදානය කෙරෙන අතර, වෘත්තීය නිපුණතා මට්ටම NVQ 4 මට්ටම ලබාගැනීමටද සිසුන් යොමු කරනු ඇත. වසර දෙක අවසානයේ, රැකියාවකට පිවිසීමට, ස්වයං රැකියාවක නිරත වීමට හෝ තෘතීයක අධ්යාපනය හදාරා NVQ මට්ටම් ඔස්සේ උසස් වෘත්තීය සුදුසුකම් ලැබීමටද සිසුන්ට අවස්ථාව සැලසේ.
ආචාර්ය ටී. ඒ. ආර්. ජේ. ගුණසේකර අධ්යක්ෂ ජනරාල් ජාතික අධ්යාපන ආයතනය